جهش تولید | شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۹

در کارگاه تحلیل آثار شاخص بین المللی پویانمایی تلویزیون عنوان شد؛

صفورا: مخاطبان انیمیشن در دنیا به دنبال ارائه جزییات جذاب و متفاوت هستند

در کارگاه تحلیل آثار شاخص بین المللی پویانمایی تلویزیون عنوان شد؛

محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن در کارگاه تحلیل آثار شاخص بین المللی پویانمایی تلویزیونی با اشاره به خلا قصه های جذاب در حوزه انیمیشن گفت: دنیا به دنبال تماشای انیمیشن هایی شبیه والت دیزنی نیست بلکه به دنبال ارائه جزییات جذاب در انیمیشن است و ایران اگر بخواهد آثار خود را در معرض دید عموم مردم جهان قرار دهد، باید به این جزییات توجه کند

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی ایران، کارگاه تحلیل آثار شاخص بین المللی پویانمایی تلویزیونی با حضور محمدعلی صفورا مدرس و کارگردان انیمیشن صبح امروز(چهارشنبه 19 تیر) درمحل برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی در کرمانشاه برگزار شد.  

انیمیشن مسیری را طی کرده است که به لحاظ زیرساختی مسیر درستی است اما در حال حاضر نیازمند تغییر این مسیر در بحث های محتوایی و زیر ساختی در ایرا هستیم تا انیمیشن صنعتی که بتواند چرخه اقتصادی خود را ایجاد کرده و نیروهای شاغل در آن این عرصه را یک حرفه بدانند، ایجاد شود

وی افزود: تولیدات کنونی حوزه انیمیشن بیشتر به مصرف شبکه های داخلی می رسند و لازم است فرم و محتوای انیمیشن تلویزیونی به استانداردهای روز برسد. برای این منظور باید شاخص ترین آثار بین المللی پویانمایی دیده و تحلیل وند. باید اشاره کنیم که در این سال ها پیشرفت زیادی در این حوزه داشته ایم

صفورا با بیان این که عناصر ساختاری به معنای فرم در یگ اثر پویانمایی است عنوان کرد: جدی ترین مشکل تولید و آموزش انیمیشن تعمیم کلی و عدم تفکیک آن به انیمیشن کوتاه، سریالی و... است. در انیمیشن محتوا بخشی از فرم است اما به دلیل تفکیک ها جدا در نظر گرفته می شود

وی در ادامه به برخی عناصر ساختاری ویژه انیمیشن اشاره کرد و گفت: این عناصر باعث می شود امکانات بیانی خاصی را برای پویانمایی در نظر بگیریم و متامورف، ایجاز، ایجاد جهانی خاص، جاندارپنداری، نفوذ، نامیرایی، توهم صوتی، بیان نمادین، عناصر بیانی خاص انیمیشن هستند. توجه به عناصر ساختاری متن دراماتیک، عناصر ساختاری طراحی بصری، عناصر ساختاری طراحی صورتی و تدوین در انیمیشن نیز اهمیت زیادی دارد

صفورا ایجاد جهان خاص را مهم ترین شاخصه یک انیمیشن خوب در عناصر ساختاری بیانی ویژه دانست و ادامه داد: داستان در انیمیشن باید شروع، میانه و پایان درستی داشته باشد. مدیران و فیلمسازان باید به دنبال داستان های خوب برای رویات شدن باشند. طرح های انیمیشن اگرچه یک تم کلی مثل نیکی به والدین، ترس از تاریکی و... دارند، اما باید قصه های متفاوتی برای پرداختن به این موضوعات پیشنهاد کنند. از این نظر است که می گوییم هیچ موضوعی تکراری نیست. متاسفانه در انیمیشن بحران قصه های جذاب وجود دارد. بعد از داستان باید ساختار دراماتیک درست را با شناخت دقیق رعایت کرد

وی درباره سرفصل عناصر ساختاری طراحی بصری توضیح داد: حرکت، زمان بندی، طراحی شخصیت، طراحی زمینه، طراحی وسایل صحنه، عناصر بصری مهم ترین عناصر ساختاری طراحی بصری هستند که هریک زیرمجموعه های خود را دارند.

صفورا همچنین خاطر نشان کرد: دنیا دیگر به دنبال تماشای انیمیشن هایی شبیه والت دیزنی نیست زیرا پیش از این آن ها را دیده است بلکه به دنبال ارائه جزییات جذاب در انیمیشن است و ایران اگر بخواهد آثار خود را در معرض دید عموم مردم جهان قرار دهد، باید به این جزییات توجه کند

این فیلمساز افزود: هر اثر انیمیشن بر اساس کارکرد به عنوان رسانه، هنر، صنعت، بر اساس نوع رسانه که می تواند انیمیشن کوتاه تجربی، هنری سینمایی و تلویزیونی باشد و بر اساس مخاطب هدف و عناصر ساختاری آن، طراحی و به کار گرفته می شود

سید عباس فاطمی رییس سیما امور استان های صداوسیما به همراهی جمعی از مدیران سیمای مراکز استان ها و فیلمسازان و چهره های فعال انیمیشن در این کارگاه حضور داشتند.

دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی ایران 18 تا 20 تیر ماه در کرمانشاه در حال برگزاری است.