جهش تولید | چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۹

عبدالخالق طاهری تهیه کننده صدا و سیمای کهگیلویه و بویر احمد

عبدالخالق طاهری تهیه کننده صدا و سیمای کهگیلویه و بویر احمد

 

با معرفی خودتان  روزمه کاریتان را ببان کنید؟

عبدالخالق طاهری هستم، زاده 1349 شهرستان ممسنی کارشناس ارشد سینما از دانشگاه هنر

کار مستندسازی را از سال 1373 با شبکه سه سیما شروع کردم و از سال 1386 هم با شبکه استانی دنا و چند مرکز دیگر همکاری دارم. در 12 سالی که با شبکه استانی دنا کار می کنم نزدیک به دو هزار دقیقه کار مستند در طبقه ب و فاخر برای این مرکز تهیه و کارگردانی کرده ام. چند تایی از این کارها در جشنواره های پیشین تولیدات سیما حضور داشته و نامزد دریافت جایزه و یکی هم در دو رشته جایزه بهترین مستند را دریافت کرده است.

امسال با موضوع چه آثاری در جشنواره تولیدات مراکز شرکت می کنید؟

امسال با فیلم مستند "پازن زاگرس" در جشنواره مراکزاستان ها حضور دارم. این مستند با نگاهی به نقش اساطیری بُز نَر یا پازن در تاریخ هزاران ساله کشور ما ایران و مشخصا زاگرس که محل اهلی شدن این جاندار است آغاز می شود و با نگاهی به زندگی این جانور و خویشاوند نزدیکش "قوچ و میش" باز گریزی به نگاره های جانوری در فرهنگ و هنر ایرانی می زند و سرانجام با جایگاه بز در فرهنگ و هنر معاصر کار به پایان می رسد.

از نگاه من ساخت این مستند از چند زاویه دارای اهمیت بود. یکی اینکه زاگرس جایی است که بز وحشی رام آدمی شده و مهمترین و بزرگترین زیستگاه آن در زاگرس است. همچنین رشته کوه دنا به عنوان بزرگترین نقطه زاگرس در باختر تا جنوب باختری ایران هم از مهمترین زیستگاه های این جاندار است. دیگر اینکه بز کوهی نماد فرهنگ و هنر کهن ایران و نشان زاگرس است و بز پربسامدترین نگاره جانوری در سراسر ایران و بویژه در زاگرس است. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز این نقش و نگاره ها را در انواع فرش، گلدوزی ها و روی سنگ گورها به فراوانی می بینیم؛ اما از آنجا که اهمیت تاریخی و فرهنگی این جاندار میراث مشترک زاگرس نشینان (و سراسر فلات ایران) است این جاندار در سراسر زاگرس از مناطق سرد تا گرمسیری بررسی شد.

اهمیت چشنواره تولیدات مراکز را در چه می دانید؟

جشنواره ها همه چند هدف مشترک را دنبال می کنند. یکی جایی برای گردآمدن هنرمندان و فیلمسازان و دیده شدن آثار و فیلم های یکدیگر و مهم تر از آن جایی است برای تبادل افکار و اندیشه و تکنیک. دیگر اینکه هر سازنده ای نیاز دارد که کارش ارزیابی و نقد و سنجش شود و جشنواره ها جایی برای این کار اند. سوم هر کس در هر سن و سال و در هر رشته ای نیاز به تشویق و همچنین رقابت سالم دارد تا کارش را بهتر کند و با تشویق و نقد سازنده مصصم تر کار ش را ادامه دهد. خوب در بیشتر جشنواره ها اینها دیده می شوند.

جشنواره تولیدات سیما غالبا پربارند و کارهای برگزیده مراکز برای رقابت به آن وارد می شوند. اما بدلیل اینکه کارها در مدت کوتاه جشنواره دیده نمی شوند و همه تولیدکنندگان که کارشان راه یافته و حتی نامزد بوده اند حاضر نیستند، جشنواره فضایی اداری و تشریفاتی دارد. البته جشنواره برای ما همان چند روز نیست. از روزی که کارها وارد مرحله نخست و دوم داوری می شوند تا زمان دعوت برگزیدگان به آیین پایانی این جشنواره در حال برگزاری است. از سوی دیگر زمان برگزاری آیین پایانی غالب کارها هنوز از تلویزیون پخش نشده اند و یا اگر پخش شده اند الزاما همه ندیده اند.

پیشنهاد خود را برای بهتر شدن جشنواره تولیدات مراکز بیان کنید؟

 به نظر من اگر در مدت داوری کارها تا برگزاری مراسم و آیین پایانی همه کارها را که به مرحله  پایانی و داوری راه یافته اند را شبکه شما (و همزمان همه مراکز استان ها) تحت عنوان جشنواره نشان دهند. (رادیو و خبر و گزارش ها هم می توانند به شکلی دیگر ارایه شوند) حتی یک داوری مردمی هم درنظر بگیرند و در آیین پایانی جایزه مربوطه را هم اهدا کنند. برای تشویق الزاما جایزه مادی اهمیت چندانی ندارد. پول نقدی و سکه مصرف می شوند اما لوح و تندیس ماندگار اند لذا جوایز می توانند همان لوح و تندیس باشند.