علی ملا احمدی مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل
در عصر جدید و با وجود رسانه های متعدد، شبکه های تلویزیونی به منظور بقا و حفظ و افزایش مخاطبان خود نیازمند نوآوری و استفاده از تازه ترین تکنیک ها و قالب های برنامه سازی می باشند. صنعت انیمیشن همواره از پر مخاطب ترین و تاثیرگذارترین قالب های برنامه سازی بوده است که مخاطبان زیادی دارد و مخاطبان آن تنها کودکان و نوجوانان نیستند، بلکه این هنر برای بزرگسالان نیز جذاب و خوشایند است.
در حالت کلی رسانه ها در دوران کنونی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شدهاند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی و... رسانهها استفاده میکنند. به عبارتی در دوران معاصر که به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات معروف است، بخش گسترده ای از جامعه پذیری نسلها از طریق رسانهها انجام می پذیرد و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانهها تعیین کننده اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما می باشند. پس بنابراین دست اندرکاران و برنامه سازان حوزه انیمیشن و برنامه های عروسکی بایستی از ظرفیت این جعبه جادویی استفاده نموده و موضوعات مهمی همچون شعار سال، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم، ایجاد امید و سرزندگی در زمینههای فرهنگی و اجتماعی، برجستهسازی هویت ملی و بومی با بهرهگیری از مولفههای فرهنگی با خلق شخصیتها و قهرمانان ملی و بومی و بهرهگیری از قصههای عامیانه و... را در قالب انیمیشن عرضه نمایند و نقش ها و رفتارهایی که برای ثبات اجتماعی مطلوب هستند را در قالب این برنامه ها به آینده سازان کشور عزیزمان به عنوان یک الگوی رفتاری مناسب القاء نمایند.
بی تردید برگزاری جشنواره پویا نمایی مراکز استان ها به لحاظ ابعاد گسترده آن می تواند تحولی باشد که نقش اثرگذار و کارآمدی در تولید انیمیشن های تاریخی و نیز کارهای فاخر عروسکی با آموزه های دینی و اسلامی و سبک زندگی داشته باشد در نهایت امیدوارم دست اندرکاران این امر با هدف گذاری دقیق و روشن بتوانند به ارتقای کیفیت تولیدات صدا و سیما در سطح ملی و استانی کمک نمایند.
علی ملا احمدی مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل