رونق تولید ملی | دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۸

هادی امیری و رها فرجی کارگردان، نویسنده، تهیه کننده صدا و سیمای مرکز همدان

هادی امیری و رها فرجی کارگردان، نویسنده، تهیه کننده صدا و سیمای مرکز همدان

 

هادی امیری و رها فرجی از همکاران صدا و سیمای مرکز همدان هستند که به عنوان کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، طراح و مدلساز سه بعدی، انیماتور، ریگ و اسکین، تکسچرینگ و ... کارهای هنری خود را با سازمان شروع کرده اند. امیری همکاریش را از سال 83 با واحد پویانمایی صدا و سیمای مرکز فارس آغاز کرده و از سال 85 تا کنون در صدا و سیمای مرکز همدان تداوم داده است و فرجی از سال 85 تا به امروز با صدا و سیمای مرکز همدان. عمده فعالیت های این دو هنرمند با هم و در یک تیم بوده و اتفاقا آثارشان هم در جشنواره های متعدد صاحب رتبه و جایزه شده است.

لطفا بفرمایید چه کارهایی تولید کردید و چه رتبه هایی در جشنواره ها به دست آورده اید؟

هادی امیری: ما اصولا با هم کار می کنیم و آثار مشترک زیادی برای جشنواره های مختلف ارسال کرده ایم. یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین تولیدات ما انیمیشنی بود با نام "پَر" که این اثر توانسته  در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی صاحب رتبه شود. و یا انیمیشن "عصر وارونه" ، "جنگل دامون" و ... که هرکدام به نوبه خود و در جشنواره های مختلف صاحب امتیاز و رتبه شده اند.

 

اگر ممکنه به ریز بفرمایید که کدام اثر و در چه جشنواره ای رتبه کسب کرده؟

 به طور کلی انیمیشن "پَر" موفق به کسب جایزه منتخب سومین جشنواره بین المللی انیمیشن"kingstoon" جامائیکا در سال 1397 ، برنده دیپلم افتخار از جشنواره بین المللی "mooroolbark"استرالیا در سال 1397 ، تندیس جشنواره و جایزه اول از چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز1397 ، برنده دیپلم افتخار بخش پویانمایی ملی از دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 ثانیه در سال 1397، برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه اول جشنواره پویانمایی شهید شهسواری در سال 1397، منتخب سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سال 1397، منتخب چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در سال 1397 و منتخب شصتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان " آگر" در سال 1397 شده است.

انیمیشن "عصر وارونه" نیز برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه اول بهترین انیمیشن آموزشی از اولین جشنواره ملی پویانمایی در سال 1397، برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه اول از جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت در سال 1397، برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه اول از دومین جشنواره فیلم سلامت در سال 1396، برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه دوم از جشنواره کوثر هدایت در سال 1397، برنده جایزه اول مجموعه انیمیشن از جشنواره آموزش آگاهی پیشگیری در سال 1397، برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه ویژه هیات داوران از اولین جشنواره فیلم بیطار در سال 1396، منتخب سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سال 1396 و منتخب سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در سال 1396 شده است. انیمیشن "جنگل دامون" برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه اول بهترین اثر انیمیشن از اولین جشنواره ملی پویانمایی در سال 1397 و برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه دوم از سومین جشنواره فیلم سلامت در سال  1397 شده است. 

همچنین فیلمنامه "به سفیدی برف" برنده جایزه دوم فیلمنامه نویسی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان در سال 1388 و دیپلم افتخار و رتبه اول شانزدهمین جشنواره تولیدات تلویزیونی مراکز استانها با عنوان بهترین طراح شخصیت برای مجموعه "نارنج و ترنج"در سال 1387 در شیراز شده است.

 

با این وصف برای جشنواره امسال هم دست پر حاضر خواهید شد؟

ان شاء ا... حتما. در جشنواره پویانمایی تلویزیونی امسال نیز شرکت کرده ایم و با تلاش شبانه روزی سه اثر را به جشنواره رساندیم. سری جدید" جنگل دامون"، " عصر وارونه" و انیمیشن کوتاه " پَر".

 

تاثیر این دست جشنواره ها را در رشد کمی و کیفی انیمیشن چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئنا شرکت در جشنواره های اینچنینی برای تیم های تولید کننده انیمیشن انگیزه زیادی ایجاد خواهد کرد. تبادل اطلاعات تولید کنندگان و آشنایی و اطلاع از پیشرفت سایر مراکز و استانها و به نمایش درآمدن تولیدات کیفی آنها مطمئنا بار دانشی و روانی را بالا برده و ایجاد انگیزه ای مضاعف خواهد کرد. اما اگر همانند بسیاری از جشنواره ها بها دادن به انیمیشن محدود و منوط به همان زمان برگزاری جشنواره باشد، خیلی موثر نخواهد بود. چرا که انیمیشن در ایران "صنعت- هنری" است نوپا و جوان که به شدت به توجه و صرف هزینه و تربیت نیروی انسانی زبده و از همه مهمتر به مدیرانی دلسوز و مسلط و آشنا به انیمیشن نیازمند است. چرا که ضعف مدیریت و عدم اطلاع و آشنایی مسئولان تصمیم گیرنده و مدیران واحدهای پویانمایی، بزرگترین ضربه را بر پیکره جوان انیمیشن کشور خواهد زد.

مشکل بزرگ بعدی تامین منابع مالی مورد نیاز و امکانات و تجهیزات ناکافی است. با توجه به بالا رفتن روزافزون قیمت تجهیزات کامپیوتری امکان راه اندازی تیمی منسجم که در مدت زمانی طولانی بتوان با آنها فعالیت کرد، سخت تر از پیش شده است. انتظار می رود با نگاه دلسوزانه و پیگیرتر به مقوله انیمیشن و سرمایه گذاری کلان در این حیطه و بها دادن به نیروهای متخصص به رشد این " صنعت - هنر" کمک کرده و با حمایت از تولیدات ملی و فرهنگی از امکان سرازیر کردن ارز خارجی به داخل کشور که در این شاخه به فراوانی وجود دارد، استفاده نماییم.

حرف آخر ...

در پایان اضافه می کنم که استان ما و شهر همدان از لحاظ بستر فعالیت های هنری بالاخص انیمیشن، بسیار مستعد بوده و دارای جوانان پویا و با استعداد در این زمینه است. با توجه به نبود کارخانجات بزرگ و شغل به تعداد نیاز در این استان و مهاجرت عظیم جوانان به کلان شهرها و پایتخت، به راحتی می توان با سرمایه گذاری بر روی انیمیشن و اختصاص دادن تجهیزات کافی به این کسب و کار، جلوی این سیل مهاجرتهای بی رویه و عدم رونق کسب و کار جوانان در شهر را گرفت. کما اینکه تیم و شرکت ما سعی کرده است در طی ده سال گذشته با صرف هزینه شخصی و تربیت و به کارگیری همین جوانان با استعداد در حیطه انیمیشن، قدمی هرچند کوچک در این زمینه بردارد. امیدوارم با توجه ویژه به این مقوله و گماشتن نیروها و مخصوصا مدیران کاربلد، آگاه و دلسوز در این شاخه، شاهد سرافرازی و قرارگیری انیمیشن ایران و استان بر بلندای انیمیشن دنیا باشیم.