رونق تولید ملی | جمعه، ۹ اسفند ۱۳۹۸

هدف اصلی آثار پژوهشی، پاسخگویی به چالش‌های فراروی شبکه‌های استانی است

هدف اصلی آثار پژوهشی، پاسخگویی به چالش‌های فراروی شبکه‌های استانی است


هدف اصلی آثار پژوهشی، پاسخگویی به چالش‌های فراروی شبکه‌های استانی است
رضایی بایندر:
 هدف اصلی آثار پژوهشی، پاسخگویی به چالش‌های فراروی شبکه‌های استانی است
 
داور بخش کاربردی حوزه پژوهش نوزدهمین جشنواره تولیدات استانی معتقد است که هدف اصلی و بنیادی آثار پژوهشی، پاسخگویی به مسائل و چالش‌های فراروی شبکه‌های استانی یا اساسا موضوعات مطرح در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا اقلیمی و... استان‌ها بوده است 
 
محمدرضا رضایی بایندر مدیرکل پژوهش و سنجش رسانه ملی و داور بخش کاربردی حوزه پژوهش نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در گفت‌وگو با ستاد خبری این رویداد گفت: در سال‌های اخیر بر اهیمت پیوند بین پژوهش و تولید تاکید بسیاری شده و تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته است، اما تحقق کامل این ارزو همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد و یکی از عوامل این گسست ابهام موجود در مفهوم پژوهش برنامه‌ای در رسانه ملی است. 
وی در مورد پژوهش برنامه‌ای توضیح داد: در سازمان صدا و سیما به پژوهش‌هایی، پژوهش برنامه‌ای گفته می‌شود که مستقیما در ساخت برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.این استفاده عموما منحصر و محدود به متن و محتوای برنامه‌ها است و کمتر به عنوان شالوده چرخه انتقال پیام و مولفه‌های مربوط به فرم و محتوا در نظر گرفته می‌شود و این دیدگاه خود باعث سوء تفاهم فراوان در خصوص رابطه پژوهش و تولید شده است. 
مدیرکل پژوهش و سنجش رسانه ملی بیان کرد: بدیهی است با توجه به حجم برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نمی‌توان انتظار داشت بار تامین پشتوانه پژوهشی تمام برنامه بر دوش واحدهای پژوهش باشد و ضروری است که عوامل تولید مسئولیت جدی در این زمینه را بر عهده بگیرند و واحدهای پژوهش نیز فعالیت‌های خود را بر حوزه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی معطوف و متمرکز کنند. 
وی افزود: در این الگو انجام پژوهش‌های راهبردی، افکارسنجی، نیازسنجی، مخاطب پژوهی، بازخوردگیری و... به واحدهای پژوهش و انجام تحقیق برای برنامه به دست‌اندرکاران تولید برنامه واگذار می‌شود و البته واحدها همچنان می‌توانند نقش مشورتی و نظارتی ایفا کنند. 
رضایی بایندر در مورد آثار حاضر در این دوره از جشنواره بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره توجه به نیازهای بومی و استانی است. یکی از ویژگی‌های بارز آثار رسیده به جشنواره رنگ و بوی بومی و توجه به آداب و آیین‌های قومی هر مرکز است و بخش زیادی از آثار رسیده در چارچوب نیازهای بومی و استانی تهیه شده‌اند. هدف اصلی و بنیادی این آثار پژوهشی، پاسخگویی به مسائل و چالش‌های فراروی شبکه‌های استانی یا اساسا موضوعات مطرح در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا اقلیمی و... استان‌ها بوده است که به کاربردی شدن دستاوردهای پژوهشی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی شبکه‌های استانی کمک شایانی می‌کند.
داور بخش کاربردی حوزه پژوهش نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها تاکید کرد: اتخاذ رویکرد بومی و استفاده از پژوهشگران مقیم، اعتبار نتایج و استفاده‌پذیری آنها را بالا برده که رشد مطالعات و پژوهش‌های ارتباطی و رسانه‌ای در مراکز استان‌ها را در پی دارد. وجود مراکز دانشگاهی و حوزوی و موسسات پژوهشی در مراکز استان‌ها، سبب ارتباط بین نخبگان مقیم منطقه و شبکه‌های استانی شده و سودمندی دو جانبه‌ای را به همراه دارد. 
وی ادامه داد: از یک سو رسانه ملی از تجارب و دانش کارشناسان و صاحب‌نظران بهره می‌گیرد و از سوی دیگر حمایت رسانه ملی از آنان به توسعه دانش و افزایش علم در اقصی نقاط کشور و پویایی پژوهشگران و کارشناسان یاری می‌رساند و موجب می‌شود که پژوهشگران نیز به جای پرداختن به موضوعات کلی و انتزاعی بر مسائل و مشکلات ملموس در محل سکونت خود متمرکز شوند. 
مدیرکل پژوهش و سنجش رسانه ملی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که همواره به آثار پژوهشی وارد بوده، ساختار دانشگاهی و زبان علمی آنهاست به طوری که برخی معتقدند استفاده از آنها در برنامه‌سازی مستلزم بازنویسی یا بازنگری است، اما بررسی آثار پژوهشی این دوره از جشنواره نشان می‌دهد که پژوهشگران با درک این مسئله سعی کرده‌اند گزارش پژوهش خود را به گونه‌ای تنظیم کنند تا حداکثر استفاده از آنها در برنامه‌سازی صورت گیرد. 
وی افزود: استفاده از روش‌های میدانی، بهره‌گیری از تصاویر، نقشه‌ها و اشکال، جلوه‌های گرافیکی و... و همچنین نزدیک شدن به الگوهای روایت در برنامه‌های تلویزیونی و ارائه پیشنهادهای عملی برای برنامه‌سازی از جمله تمهیداتی است که در آثار پژوهشی این دوره  دیده می‌شود و تمایز این آثار را با دوره‌های گذشته نشان می‌دهد.