رونق تولید ملی | دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۸

گفتگو با جلال هواسی فر مجری و بازیگر برنامه های کودک و عروسک گردان مرکز ایلام

گفتگو با جلال هواسی فر مجری و بازیگر برنامه های کودک و عروسک گردان مرکز ایلام

 

لطفا از خودت بگو و اینکه چطور وارد کار کودک شدی؟

جلال هواسی فر. سال 1390 با ورود به صداوسیما و با شروع برنامه کودک به اسم بچه های آلامتو و تن پوش(هاپولی) شروع به فعالیت کردم و با حضور در برنامه های مختلف مجری گری و عروسک گردانی و صدا پیشگی و شخصیت های فانتزی و تن پوش کار خود رو دراین مرکز ادامه دادم ودر حال حاضر دراین مرکز فعالیت خود را در قالب برنامه کودک و دستیار تهیه و فنی و غیره ادامه میدهم .

 

از سوابق کارهایی که انجام دادی در حوزه تولید و اجرا؟

- بازی در نمایش «میلاد»، بازی در نمایش «قرار بی قراران» ،طراح و اجرای نور در نمایش «دیوار»، دستیار کارگردان و طراح نور و بروشور در نمایش «حرکت پیش از فرمان»،دستیار کارگردان و طراح نور در نمایش «عشق زیارت تنهایی»، بازی در نمایش «نخل و کوسه» بازیگری اول استان، طراح و اجرای نور نمایش «اتاق آبی»، بازیگر نمایش «مرگ در ساعت برفی»، 15 اجرا عمومی، طراح و اجرای نور نمایش «من یک ساعت بیشتر از تو عاشقم» در جشنواره استانی ماه، دستیار کارگردان و طراح نور در نمایش «حرکت پیش از فرمان»، طراح نور. نمایش/ استخوان درد، من یک ساعت بیشتر ازتو عاشقم/ زوخ. میلاد. و ...، بازی درنمایش: قرار بی قراران 20، اجرا عمومی ، بازی در سریال «هانای»  در صدا و سیمای مرکز ایلام، بازی در 5 فیلم کوتاه.(عبور از الفبا) صداوسیمای مرکز ایلام، بازی در نمایش (شام شوم) مذهبی، 10 اجرای عموم، نمایشنامه خوانی «تراژدی علی رغم میل خود، دوستت دارم با صدای آهسته و چت بازی در نمایش (آل)، بازیگری اول  استان، بازیگری دوم استان، بازیگری ویژه جشنواره شهرکرد، و جشنواره تیاتر ماه، بازی در نمایش (این شناسنامه باطل نمیشود)،باریگری اول استان.  بابازیگری دوم استان، بازیگر ویژه جشنواره سنندج،بازیگری دوم کشوری سمنان، نمایش موشها گرکدن میشوند(بازیگری اول استان)، بازیگری اول غرب کشورو کسب عنواین مختلف درجشنواره هادوره، ازسال 90 تا 96، کسب مقام اول کارگردانی جشنواره تئاتر دانش آموزی کار گردانی نمایش(من ایدا رو نمیفروش) اجرای عموم ، نویسندگی کار کودک:  کی بود کی بود من نبودم، موشلی موشان،زمین گرد است،خطر + خطر=؟ و ...

مجری بازیگر برنامه کودک از سال 90 تا 87 ، عروسک گردان، برنامه کودک، هاپولی (تن پوش)، نخودی، الاغ و روباه غیره.. و با بازی جغل، و دلقک در برنامه کودک،  بازی در نمایش خیابانی: آقای شهروند..این شناسنامه باطل نمیشود، آقای سیاه.  دبیر جشنواره تئاتر ماه،  5نمایش ، نمایشنامه خوانی، و نزدیک به 150 اجرا عمومی ،  نویسندگی و گویندگی رادیو صدا وسیمای مرکز ایلام نزدیک به 6 سال .

 

پیشنهاد و یا نظری در خصوص کار  در برنامه کودک و عروسکی دارید ؟

شکل گیری شخصیت پایه و اصلی افراد از دوران کودکی شکل می گیرد و می توان گفت مهم ترین و تاثیر گذار ترین دوره زندگی افراد ، دوره کودکی است. در این دوره فقط مراقبت و نگهداری های جسمی از کودک کافی نیست. کودک نیاز به مراقبت های روحی نیز دارد ، او باید از لحاظ عاطفی ، شخصیتی و هوشی نیز تقویت شود.روانشناسی کودک و ورود به دنیای کودک. در بحث برنامه های کودک باید سعی کنیم از شخصیت های خود ایرانی و نشانه های استفاده کنیم که بزرگسالان و کودکان  باآن همزاد پنداری کنند و در مرحله اول به رواشناسی و تقویت فرهنگسازی بپردازیم و درونیات کودک را پیدا کنیم و با عروسک و هنرهای نمایشی تاریخ ایران رو به نحو احسن به بچه ها بیاموزیم .

به نظر من از فضای استودیو دور شویم و با برنامه های مختلف به سطح شهر و روستا ها واطراف بریم. و تمام نشانه ها و خلاقیت های یک بچه ایرانی رو نشان بدهیم و  همه را وارد دنیای شادی و نشاط کنیم و از قهرمانی بچه های خودمان بگوییم. چون خیلی از قهرمان های کارتون. وبرنامه های مختلف کشورهای دیگر وارد خانه ها و ذهن بچه ها شده و باید این هارا از دنیای بچه ها دور کنیم و ایرانی و ایرانی بودن رو به آنها یاد بدهیم.

و عروسک های که استفاده می کنیم نام و نشان و لباس و فرهنگ آن شهر باشد تا از پیشینه خود دور نشویم و بچه ها بهتر و آسانتر همزاد پنداری می کنند تا عروسک های که برایشان وجود خارجی دارد.

درحال حاظر خیلی از تولید برنامه های کودک. وغیره.. درخیلی نقاط کشور دغدغه شون برنامه سازی شده. واین کار بچه ها را از دیدن برنامه ها دور می کند. باید قبل از برنامه سازی سعی کنیم اول دغدغه بچه را پیدا کنیم و با شناخت روانشناسی که از کودک داریم برنامه  بسازیم.

 

در مورد شخصیت هاپولی بگید  و اینکه  چطور باعث محبوبیت بین  مخاطبانش شد ؟

شخصیت هاپولی یک تن پوش بود. شاید در اوایل برای خودم و بچه ها زیاد جذابیت نداشت ولی کم کم متوجه شدم که باخلاقیت و هنر می شود بهتر و زیباتر این تن پوش را زنده کرد. بااینکه  ( هاپولی) حرف نمیزد و فقط با پانتومیم حرفاشو به مجری و بچه ها انتقال می داد و این حرف نزدن و حرکات فانتزی و خنده دار باعث محبوبیت شد. سعی می کردم که باپانتومیم و حرکات خنده دار و نمایش های که انجام می دادم بامجری و بچه ها ارتباط برقرار کنم و اون هارا بخندانم و مدام مجری را اذیت می کردم و خلاف رفتار و صحبت های مجری عمل می کردم. با اینکه نمی توانستم حرف بزنم ولی با زبان بدن با بچه ها ارتباط برقرار می کردم و اینکه تمام شهرستان ها و روستاهای اطراف ایلام را با برنامه کودک (بچه های آلامتو )رفتیم و با استقبال بزرگ و کوچیک روبرو می شدیم و این انرژی را بهم می داد که خلاقیت های بهتر و زیباتری برای (هاپولی )پیدا کنم و در طول چند سال برای بچه ها علامت سوال شده بود که چرا حرف نمی زند.