جهش تولید | چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۹

گفتگو با محمد وهابی نویسنده و تهیه کننده انیمیشن مرکز گیلان

گفتگو با محمد وهابی نویسنده و تهیه کننده انیمیشن مرکز گیلان

 

1-خود تون را معرفی کنید.

محمد وهابی هستم متولد ۱۳۶۳ نویسنده و تهیه کننده انیمیشن. از سال 1387 در زمینه نویسندگی و تهیه کنندگی انیمیشن در استان گیلان فعالیت می کنم و این رزومه کاری من در این چند سال فعالیت است.

در بخش تهیه کنندگی و نگارش فیلمنامه های 2 مجموعه انیمیشن 13 قسمتی به نام های لاک پشت کوچولو و گیل آباد به سفارش صدا و سیمای مرکز گیلان ( شبکه باران ) و تهیه کنندگی و نگارش مجموعه 13 قسمتی انیمیشن در جستجوی خوشبختی به سفارش سیمای استان ها برای صدا و سیمای مرکز قزوین و همچنین تهیه کنندگی و نگارش فیلمنامه های انیمیشنهای محاکمه ( استان گیلان)، نه خانی آمده و نه خانی رفته به سفارش مرکز ایلام و درختکاری به مناسبت روز درختکاری، برای مرکز قزوین و فیلمنامه چهارشنبه سوری به سفارش مرکز مازندران و نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه گیم اور و فیلمنامه زندگی در لانگ شات، آدم برفی، تبر و همچنین تهیه کنندگی و نگارش فیلمنامه های مجموعه انیمیشن لنگه به لنگه ها و مجموعه انیمیشن آقای بیخیال به سفارش نظام مهندسی استان گیلان،  ازمجموعه کارهایی است که تاکنون تهیه کرده ام و  اکنون نیزمشغول نوشتن فیلم نامه های مجموعه سنگستان به سفارش مرکز گیلان هستم.

در بخش کارگردانی نیز کارگردانی 3 فیلم کوتاه به نام های «گیم اور»، «تولد و ظرفیت» برنده جایزه مقام سوم در اولین جشنواره ملی ترافیک با فیلم کوتاه «گیم اور» و...را در کارنامه کاری خود دارم.

2-چطور شد که شغل انیماتوری را انتخاب کردید؟

من از کودکی خیالپردازی و داستانسرایی را دوست داشتم و همیشه انشایم خوب بود و برای اطرافیانم داستان های خیالی تعریف می کردم . تا اینکه با گروه انیمیشن تازه تاسیسی آشنا شدم و به تدریج دریافتیم که به اینکار علاقه زیادی دارم . بعد از کشف این علاقه و کشش درونی بود که تصمیم بر این گرفتم که نویسنده انیمیشن شوم . البته به دلیل شرایط تولید در کشور معمولا افراد مجبور می شوند که در چند زمینه کار ،فعالیت کنند. من هم از این قائده نانوشته مستثنی نبودم و در زمینه های مختلف انیمیشن و البته بیشتر در تهیه کنندگی فعالیت کردم. ده سال از فعالیتم در این کار می گذرد و در واقع در آغاز دهه دوم کاری خودم بسر می برم.

3-ویژگیهای یک انیمیشن خوب چیست ؟

یک انیمیشن خوب،قبل از هر چیز احتیاج به یک ایده متناسب با ویژگی های خاص این هنر که مهمترینش جان دار پنداری است، دارد.ایده یا فکر اولیه ای که توان تبدیل شدن به یک داستان تاثیرگذار برای مخاطب خویش را دارد . اگر ایده و داستان خوبی داشته باشیم ،بیش از 50 درصد راه را رفته ایم . حالا می ماند تبدیل این تصور به تصویر که در یک پروسه شکل می گیرد . پروسه تولید این هنر صنعت و تضمین موفقیتش به عوامل زیادی بستگی دارد . دانش انیماتورها،خلاقیت و... از جمله نکات درونی هستند و بودجه و فراهم ساختن شرایط تولید مناسب از نکات بیرونی هستند که مربوط به سفارش دهنده می شود . اگر این بیرون و درون به هماهنگی مناسبی برسند قطعا شاهد اثرخوبی خواهیم بود.

4- ویژگی های یک انیماتور خوب چه باید باشد ؟

از آنجا که امروزه بسیاری از کارهای انیمیشن سازی به کمک نرم افزارهای مرتبط انجام می گیرد ، انیماتور باید مهارت خوبی در کار با کامپیوتر داشته باشد و بر نرم افزارهای ساخت انیمیشن مسلط باشد. شناخت بازیگری و همینطور فیزیک و نقاط مختلف بدن هم از ویژگی های یه انیماتور خوب است . بیش از هر چیز پرورش تخیل در زمینه جاندار پنداری یکی از کارهایی ست که لازمه انیماتور بودن است.

5- معمولا ساخت انیمیشن چقدر زمان می برد و چه مشکلاتی عموما پیش پای انیماتورهاست؟

ساخت انیمیشن به عوامل مختلف و متفاوتی بستگی دارد. عواملی مانند زمان فیلم و فرمی که برای تولید در نظر گرفته شده است و همینطور تکنیک مورد نظر برای اجرا و مدیای پخش فیلم (مثلا سینمایی  یا تلویزیونی ، جشنواره ای  و شبکه های مجازی) و سفارش دهنده و عوامل بسیار زیادی هستند که باعث می شوند تا تیم تولید بر پایه آنها به زمان مناسبی برای پیش تولید، تولید و پس از تولید برسد. درباره مشکلات به مهمترین ها اشاره می کنم 1. بودجه پایین  2. زمان کم در پیش تولید و تولید 3. عدم وجود رفرنس های مناسب و مربوط  و ...

6-بهترین اثری که تاکنون دیده اید؟

راستش انتخاب بهترین اثر کار بسیار دشواریست به این دلیل که اثرهای خوب بسیاری چه در کارهای سینمایی و چه در کارهای جشنواره ای و هنری و چه در کارهای تلویزیونی دیده ام. به طور مثال در سینمایی ها رنگو، پنگوئن های ماداگاسکار و فصل شکار و ... را بسیار دوست دارم و تا به حال چندین بار دیده ام و اگر فرصتی باقی باشد در آینده هم به تکرار خواهم دید. در کارهای تلویزیونی ایرانی روبی و جوجه ها به کارگردانی بابک و بهنود نکویی به نظرم یکی از بهترین تولیدات تلویزیونی در کشور هست و همین طور مجموعه انیمیشن پهلوانان به کارگردانی سیاوش زرین آبادی و .... در کارهای کوتاه جشنواره ای هم کارهای زنی که زیریخ ها آواز می خواند و کیمیاگر .... را دوست دارم. باز هم می گویم اثرات بسیار خوبی هستند که نام بردنشان نوشته را طولانی می کند و به همین دلیل به چند نمونه اشاره کردم.

7- بهترین انیماتور ایرانی و خارجی از نظر شما کیست؟

از بین انیماتور ها هم می شود از چند انیماتور خارجی و داخلی نام برد. انیماتورهای خارجی کسانی مانند میازاکی، والت دیزنی، جان لستر و  در ایران از محمدرضا عابدی، سرکار خانم مریم کشکولی نیا، علی درخشی به عنوان نمونه ای از انیماتورهای خوب نام ببریم.

8-تکنیک کاری شما چیست؟

ما با تکنیک دو بعدی و سه بعدی کامپیوتری و  کات اوت کامپیوتری مشغول تولید انیمیشن هستیم.

9-آیا تاکنون در جشنواره ای مقام کسب کرده اید ؟ لطفا نام ببرید.

انیمیشن «شکار مگس» ،برنده جایزه بهترین پویانمایی و دیپلم افتخار جشنواره برکت ، انیمیشن «پل عابر» برنده جایزه بهترین پویانمایی و دیپلم افتخارجشنواره کوسالان ، انیمیشن «آدم برفی» تنديس بهترين انيميشن كوتاه جشنواره رامسر را کسب کرده اند.

10- نظر شما درباره برگزاری جشنواره پویانمایی چیست ؟

قطعا برگزاری جشنواره پویانمایی به افزایش میزان تولیدات به لحاظ کمی و بالا رفتن سطح کارها به لحاظ کیفی کمک غیر قابل انکاری می کند. امیدوارم جشنواره های پویانمایی بیشتری برگزار شود و ما شاهد رشد انیمیشن کشورمان به واسطه حمایت مسئولین باشیم.

11-چه پیشنهادی برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره دارید؟

به نظرم دلیل اصلی برگزاری جشنواره حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان است. اگر اینطور است باید تمرکز جشنواره بر روی هنرمندان و حمایتشان چه به لحاظ روحی و روانی و چه به لحاظ مادی باشد. اختصاص جوایز بهتر و بیشتر، ورکشاپ های سطح بالا ( دعوت از بهترین انیماتورهای جهان به جشنواره ) برگزاری هم اندیشی بین خانواده انیمیشن برای جذب سرمایه از خارج از کشور و باز هم حمایت مسئولین از نتیجه این جلسه یا جلسات و ... دعوت از مسئولین تمام سازمانه ا اعم از شهرداری و محیط زیست و ... برای دیدن هنر هنرمندان و تشویقشان برای سرمایه گذاری در این زمینه و ...

12- برای کسانی که به این کار علاقمندند چه توصیه ای دارید؟

به نظرم حرفه ما حرفه بسیار عجیبی است و احتیاج به فعالیت بی وقفه کودک درون! روحیه حساس و بازیگوش و مانند هر حرفه دیگری تلاش و تسلط بر روی کاری که انجام می دهیم و دانش مناسب و همینطور صبوری، صبوری و صبوری دارد.