رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

زمانی برای پویایی پویانمایی - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

زمانی برای پویایی پویانمایی

زمانی برای پویایی پویانمایی

 

این روزها رسانه ها با بهره گیری از ساختارهای مختلف برای جذب مخاطب درحال رقابت اند و دراین میان انیمیشن ساختاری بی نظیر،جذاب که هرگز کهنه نخواهد شد .

این ساختار بی نظیر،هنری ماندگار و صنعتی درآمد زاست وکشورهای زیادی به ویژه ژاپن ،آمریکا و....به اهمیت این ساختار واقف شده و بخش عمده ای از درآمدخود را ازاین راه به دست می آورند،تا جایی که ژاپن بزرگترین غول صنعت انیمیشن، ازطریق تولیدت تنها 4 انیمیشن درسال ،یک ششم درآمدنفتی ایران را به دست می آورد و با تولید این 4 انیمیشن بیش از4 میلیارد دلار درآمد دارد .

متأسفانه این مهم درکشور ما تا مدت ها قبل مفغول مانده بود، درحالی که کشور ایران خاستگاه انیمیشن است و مدعای این مهم جام انیمیشن کشف شده ازشهرسوخته سیستان است که قدمت پویانمایی درایران را تا 5000 سال پیش نشان می دهد .

اکنون به لطف خدا و همت بزرگان رسانه، ساختارانیمیشن درکشور مورد توجه وحمایت جدی قرار گرفت،راه اندازی مرکز صبا، شناسایی وجذب افرادعلاقه مند به پویانمایی وایجاد زمینه لازم برای تولید انیمیشن در رسانه ملی قابل توجه و افتخاراست .  

ازهمه مهم تر نسل علاقه مند و دانایی که دراستان ها حضور دارند و برای این مسیر خودی نشان داده اند و امروزه به همت معاونت امور استان ها، هراستان درتولید انیمیشن گروه ها وتیم هایی دارد که با امکاناتی بسیار خوب، حرف هایی برای گفتن دارند، بسیاری از استان ها امروزه کارهایشان درحد جهانی و   بین المللی است اما دراین میان هنوز فضای لازم برای عرضه محصول، رقابت و تضارب آرا و انتقال     تجارب خالی بود که باز هم به ابتکار و پشتکار معاونت محترم اموراستان ها خصوصا شخص  جناب آقای دکتر علی  دارابی این نقیصه هم شناسایی و برطرف شد و اینک جشنواره پویانمایی رسانه ملی قدم های اول را خوب برداشته و با قدرت به پیش می رود.

انیماتورهای زیاد و متخصصین بسیاری در تولید انیمیشن، امروز خودرا برای رقابت آماده می کنند اما هنوز یک مسئله مهم آنطورکه باید مورد مداقه قرار نگرفته است وآن بازاریابی وعرضه ی این محصول به بازارهای جهانی است که از مصادیق بارز صدور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است .

به طور حتم «جشنواره پویانمایی» میدان و فرصت مناسبی است تا تولید کنندگان انیمیشن همدیگر را    پیدا، از ظرفیت های هم مطلع و از بازار کشورهای دیگر بهره کافی ببرند، خصوصا کشورعزیزمان ایران و  رسانه نجیب ملی که بایستی با تلاش فراوان وتقویت وحمایت جدی از فضای ایجاد شده جشنواره،از    مصرف کنندگی نجات یابد و به یک عرضه کننده و صادرکننده انیمیشن تبدیل شود .

 محمود کردستانی ، مدیرکل صداوسیمای سیستان وبلوچستان